2015-04-29 13.34.49Ze maken leuke filmpjes over hun leven en alles wat hen interesseert en die zetten ze op YouTube. Een uit de hand gelopen hobby, zo noemen ze het. Femke Jansen en Shannen Harmsen zijn allebei 16 en leerling op het Jan Tinbergen College. Op 23 mei ontmoeten ze hun fans op de Dutch Youtube Gathering in Utrecht.

De Dutch YouTube Gathering (DYTG) is hét evenement van het jaar voor de online video community. De grootste Nederlandse content creators, als vloggers, muzikanten, gamers, cabaretiers en make-up goeroes, ontmoeten hier hun publiek en nemen deel aan workshops.

Creativiteit

Femke en Shannen zijn twee vrolijke en knappe vriendinnen. Je zou niet verwachten dat de hippe meiden die daar lekker op hun pennyboards aan komen steppen getalenteerde vloggers met duizenden volgers op YouTube zijn. “Wij maken video’s over de dingen die ons interesseren: fashion, beauty, reizen, lifestyle. Door onze kanalen op YouTube hebben wij veel vrienden, waarmee we door Nederland reizen. Daar maken we video’s van, leuke herinneringen die je later terug kunt kijken,” vertelt Shannen. De meiden filmen met een digitale spiegelreflexcamera en monteren hun video’s in Final Cut Pro. “Het monteren vind ik eigenlijk nog het leukst,” zegt Femke. “Daar kan je je eigen stijl en creativiteit in kwijt.”

Aanvankelijk reageerden Femke en Shannen vooral op de video’s die andere vloggers op YouTube zetten. Zo kwam het duo in the picture bij de Nederlandse YouTube-community. De twee vriendinnen zetten eerst wat music video’s online waarop je ze samen ziet playbacken op bekende hits. “Dat was toen een hype,” vertellen ze. Vorig jaar waren ze nog op de DYTG als ‘kijkers’ of ‘fangirls’ zoals ze zelf zeggen. Inmiddels zijn Shannen en Femke zelf succesvolle content creators en het middelpunt van een meet & greet met hun eigen kijkers. “ Toen we daar vorig jaar voor het eerst waren, ging een wereld voor ons open,” vertelt Femke. “ Alle bekende YouTubers waren er. Nu kennen ze ons ook allemaal en zijn we met veel van hen bevriend.”

Sinds Shannen in 2012 en Femke in 2013 hun eigen kanaal zijn begonnen, is het razendsnel gegaan. Na hun bezoek aan de DYTG werden ze benaderd door Mediakraft, een internationale online tv-zender, die getalenteerde YouTubers begeleidt en vertegenwoordigt. Voor de doelgroep van 14- tot 34-jarigen zijn online-video’s het actuele medium, volgens Mediakraft. “Voor deze jonge mensen bestaat er helemaal geen eerste of tweede scherm, zij hebben zich allang van de klassieke media afgewend,” valt te lezen op de website.

Vriendenclub

“Ze geven tips om ons kanaal te laten groeien, organiseren workshops, maar zorgen ook voor betalende adverteerders,” vertelt Shannen over Mediakraft. “We gaan regelmatig naar hun kantoor en kunnen daar alle spullen gebruiken, zoals greenscreens en softboxes. Maar wij zien het vooral als een vriendenclub met alleen maar creatieve mensen, bij wie je je ideeën kwijt kunt,” vult Femke aan.

Verbaasd waren ze wel dat ze al zo snel door Mediakraft werden benaderd. “We dachten dat je dan minsten 500 volgers moest hebben. We hadden er toen nog maar 200, ofzo.” Maar sindsdien is het razend snel gegaan voor de getalenteerde vloggers. Shannen heeft op haar kanaal 27Shannen. Beauty, fashion en meer nu 2.500 volgers. Femke heeft er maar liefst 7600 op haar kanaal Femkeeej en nog eens 2.500 op een tweede kanaal, waarop ze verslag legt van haar leven.

Of ze nog iets willen bereiken op YouTube? “Wat we graag wilden, hebben we eigenlijk al bereikt,” zegt Shannen. “We hebben heel veel vrienden gemaakt met dezelfde interesses. Heel grappig, we worden zelfs wel eens herkend op straat, laatst in Amsterdam op het Centraal Station.” “We doen dit puur omdat we het leuk vinden, niet om volgers te krijgen,” vult Femke aan. “Ik vind het ook heel leuk om veel te leren over hoe het in de media allemaal gaat. Het is eigenlijk wel heel chill: je doet wat je leuk vindt en je verdient er nog geld mee ook! En iedereen kijkt tegen je op.”

Tot slot: wat is de laatste video die jullie gepost hebben?

Shannen: “Op mijn tweede kanaal staat een vlog over de examenstunt op school. Ook heb ik een shoplog gemaakt over Londen. Daarin laat ik thuis alle kleren zien die ik gekocht heb.”


Femke: “Dat is de lentespecial ‘Get ready with me’. Daarin zie je hoe ik me klaarmaak voor de dag: mijn beautyroutine, mijn outfits. Ook beveel ik andere lentespecials aan van mensen van Mediakraft. Zij maken op hun beurt weer reclame voor mij.” Shannen: “Ik vind de Lentespecial jouw leukste video tot nu toe. Zo creatief!”